IMIS - Marine Research Groups | Compendium Coast and Sea

IMIS - Marine Research Groups

Add an imageAdd albumRSS
IMIS Photogallery » Datasets
N.4 (construction 1923) "Margueritte"
N.4 (construction 1923) "Margueritte"
Description Houten vissersschip gehuurd door de Nieuwpoortse haringrokerij Carbonez-Billiau. Periode onbekend. Op de foto zie je het keren van het schip in de havengeul door middel van twee kabels aan de wal en een kabel naar de sleepboot (links buitenbeeld). De positie van de zeilen helpt daarbij. Het schip vertrekt daarna naar de Shetlandeilanden met 21 man aan boord en voorraad voor twee maanden. Op het schip zijn eveneens 650 tonnetjes aanwezig om sprot en haring in te pekelen. Vanaf 1946 wijzigt het immatriculatienummer in N.715. Eigenaar: in periode 1942-1946 Arthur Vandenabeele, in periode 1947-1958 Simeon Vandenabeele. [ID: N.4 (1923)]. Wie meer info heeft over dit beeld kan mailen naar info@vliz.be. Author ·  JPG file - 1.10 MB - 1 600 x 1 031 pixelsmore
Extra information
FileName: 24639.jpg
FileDateTime: 1250241977
FileSize: 1104116
FileType: 2
MimeType: image/jpeg
SectionsFound: ANY_TAG, IFD0, THUMBNAIL, EXIF
COMPUTED.html: width="1600" height="1031"
COMPUTED.Height: 1031
COMPUTED.Width: 1600
COMPUTED.IsColor: 0
COMPUTED.ByteOrderMotorola: 1
COMPUTED.Thumbnail.FileType: 2
COMPUTED.Thumbnail.MimeType: image/jpeg
Orientation: 1
XResolution: 72/1
YResolution: 72/1
ResolutionUnit: 2
Software: Adobe Photoshop CS Macintosh
DateTime: 2006:09:25 12:28:59
Exif_IFD_Pointer: 164
ColorSpace: 65535
ExifImageWidth: 1600
ExifImageLength: 1031
added on 2009-08-141 584 viewsPart of dataset Collection Daniel Moeyaert Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 License
Click here to return to the thumbnails overview
Comment Comment (3)
added on 2009-09-03 12:12:22
Totaal vrijblijvend, de foto toont het draaien of keren van het schip in de havengeul door middel van twee kabels aan de wal waarbij de sleepboot op een kabel trekt om het vaartuig te keren . De positie van de zeilen helpt daarbij . Dit is een vaartuig die destijds werd ingezet voor de visserij "ten zoute" waarbij de gevangen vis in de tonnen werd gepekeld ( niet enkel sprot en haring).Kabeljauw bv werd dan verkocht onder de benaming stokvis.
added on 2011-02-21 13:41:47 by  Provost, Gino
Dit is de N.4 Tout A Jesus Et A Marie. Een logger welke in Boulogne aangekocht werd door de firma Carbonnez en Cie (firma van Henri Carbonnez) Deze bezat reeds de N.5 St. Antoine de Padoua (welke ook in Boulogne aangekocht werd). De bedoeling van de firma was de grote haringvisserij ermee te bedrijven. 2 reizen per jaar werden er gedaan. In totaal deed de N.4 8 reizen (tot bij het uitbreken van wereldoorlog 1) De bemanning was als volgt samengesteld : de Franse kapitein (Mr. Flachutez), 1 stuurman, 17 matrozen en 2 dekjongens. Het vaartuig werd in Nieuwpoort ingeschreven in april 1909 en voer voor het eerst af op 17-05-1909. Bij het uitbreken van de oorlog lag het vaartuig gemeerd in de vlotkom en is daar blijven liggen. Gedurende het eerste jaar van de oorlog werd het volledig vernield door bombardementen. De N.5 St. Antoine de Padua is vergaan na stranding op de Haisboroughbank in augustus 1912. De bemanning werd gered. 1 van de geredde bemanningsleden was Fonsje Vermote, welke in de Nieuwpoortse visserskringen wereldberoemd was. (zie ook Vlaamse Visserij en Vissersvaartuigen Deel I G. Desnerck blz 90 en De Vlaamse Zeevisserij - Georges Devent blz 122)
added on 2013-06-02 19:23:35 by  
Ik ben een nakomeling van Henri CARBONEZ langs moeders zijde. Hij was mijn overgrootvader en stichter van de Sardinerie Henri Carbonez met vestiging in Nieuwpoort (haringrokerij en sadinerie) en deze in Roeselare (haringrokerij). Deze laatste was gevestigd in de Arme Klarenstraat naast het klooster van de Zusters der Arme Klaren. Voor zover mij bekend was hij gedomicilieerd in Roeselare en bracht het er tot eerste schepen van de gemeente. Zijn ingeblikte sardines (die in feite gewone sprotjes waren!) bracht hij op de markt onder de merknaam "Les Trois Pacificateurs". Hij koos die merknaam om zijn producten te onderscheiden van deze van zijn grote concurrent te Oostende die de merknaam "Les Trois Pêcheurs" hanteerde. Ergens aan het einde van de jaren 1950 werd de sardinerie in vereffening gebracht en de sardinerie in Nieuwpoort werd verkocht, ver onder de marktwaarde van de grond. Deze laatste firma heeft het overleefd en werd de firma GLOBUS. Voorheen (eveneens in de jaren 1950) was de haringrokerij in Roeselare, die door erfenis was verworven door Albert Carbonez, broer van mijn grootvader (eveneens Henri Carbonez!),verkocht aan de heer Spyckerelle die een drogisterij uitbaatte op de Grote Markt te Roeselare. Zijn zoon liet de gebouwen steen per steen afbreken en recycleerde alle materialen in de bouw van zijn dokterspraktijk op het zelfde adres aan de Arme Klarenstraat. Mij is altijd door mijn grootmoeder Robertine Casteleyn, schoondochter van de oprichter Henri Carbonez, verteld dat hij ook een tweetal binnenschepen bezat om de haring naar de haringrokerij te Roeselare te vervoeren maar daarvan heb ik nooit een geschreven bevestiging in de familiearchieven terug gevonden. Die archieven zijn inmiddels bijna totaal verdwenen. Ik hoop uw instituut met deze informatie behulpzaam te zijn geweest en groet u achting. Roland MORTIER Eugène Demolderlaan 131 1030 SCHAARBEEK Tel.:02 - 215 02 97