Integrated Marine Information System | Compendium Kust en Zee

Integrated Marine Information System

Publicaties
[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [395649]
Brug over de IJzer te Diksmuide: Aanpassing ontwerp oever- en bodembescherming
Verelst, K.; Visser, K.P. (2024). Brug over de IJzer te Diksmuide: Aanpassing ontwerp oever- en bodembescherming. Versie 4.0. WL Rapporten, 23_105_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VI, 15 pp. https://dx.doi.org/10.48607/256
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen.
Brug over de IJzer te Diksmuide: Aanpassing ontwerp oever- en bodembescherming

Beschikbaar in  Auteurs 
    Waterbouwkundig Laboratorium: Open Repository 408979 [ OWA ]
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Hydraulic structures > Bridge piles
    Hydraulic structures > Erosion protection > Grouted rock
    Hydraulic structures > Erosion protection > Rock
    Literature and desktop study
    ANE, België, IJzer R. [Marine Regions]
Author keywords
    Dimensionering

Project Top | Auteurs 
  • Aanpassing oever- en bodembescherming brug over de IJzer te Diksmuide

Contactgegevens

Opdrachtgever: Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Expertise Beton en Staal’


Auteurs  Top 
  • Verelst, K.
  • Visser, K.P.

Abstract
    In 2018 heeft het Waterbouwkundig Laboratorium in opdracht van afdeling Expertise Beton en Staal het ontwerp van de bodem- en oeverbescherming rond de pijlers van een nieuw aan te leggen brug over de IJzer te Diksmuide uitgevoerd. Vanwege nieuwe ruimtelijke randvoorwaarden, de huidige taludhelling 6/4 aan linkeroever en 8/4 aan rechteroever en het huidige bodempeil van de IJzer op +0.09 mTAW blijven behouden, en de gewijzigde maatgevende belastingen is deze dimensionering opnieuw uitgevoerd en werd het ontwerp aangepast.
    Op basis van de resultaten van de dimensionering is voor de taluds van beide oevers minimaal een breuksteensortering 15-120 kg nodig om te kunnen weerstaan aan de maatgevende hydraulische belastingen. Vanuit constructief en/of financieel oogpunt kunnen als alternatief ook de breuksteensorteringen 5-40 kg of 10-60 kg gepenetreerd met colloïdaal beton worden toegepast. Voorgesteld wordt om één van deze erosiebeschermingen te voorzien op de beide oevers onder het normale waterpeil. Aangezien een teenbestorting nodig blijft bij toepassing van een oeverbekleding ter plaatse van brugpijlers wordt voorgesteld om deze oeverbescherming ook op de bodem tussen de beide oevers te voorzien.
    Daarnaast volgt dat de voorstelde bekleding van riettegels boven het normaalpeil kan weerstaan aan de stroming ten gevolge van waterafvoer in de maximale toestand. Deze riettegels kunnen dus als erosiebescherming worden toegepast op beide oevers in de zone tussen een peil iets lager dan het normale waterpeil van de IJzer en kruinpeil van de oever.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs