IMIS - Marine Onderzoeksgroepen | Compendium Kust en Zee

IMIS - Marine Onderzoeksgroepen

[ meld een fout in dit record ]mandje (1): toevoegen | toon Print deze pagina

one publication added to basket [392416]
Zee-inzicht! De zee als klaslokaal
D’Haese, B. (2024). Zee-inzicht! De zee als klaslokaal, in: De Grote Rede 59. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 59: pp. 15-20
In: (2024). De Grote Rede 59. De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee, 59. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. 32 pp., meer
In: De Grote Rede: Nieuws over onze Kust en Zee. Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ): Oostende. ISSN 1376-926X, meer

Beschikbaar in  Auteur 

Trefwoord
    Marien/Kust

Auteur  Top 
  • D’Haese, B., meer

Abstract
    Degelijk onderwijs staat met zijn voeten in het leven van elke dag. Het vormt jongeren tot kritische burgers, vanuit een begrip van fundamentele processen en beginselen, geënt op de dagdagelijkse realiteit. De oceaan is een van die zinvolle omgevingen, vele malen belangrijker dan lange tijd vermoed en uitgedragen. Bovendien zijn zee en kust uitermate geschikt om vanuit een veelheid aan disciplines te worden benaderd. Vaak kan dit op een praktijkgerichte manier, vanuit het motto: “Al doende leert men”. Ook aan de kust een waarheid als een (zeemans-)klok. Alle theorie over zee en kust ten spijt, daadwerkelijk met je voeten in het zand staan, de zilte lucht inademen en de golven horen breken kan nergens aan tippen. Het zintuiglijk ervaren van de omgeving verankert informatie op een dieper niveau, waardoor je het beter onthoudt en begrijpt. Er heerst eensgezindheid in alle didactische handboeken: ervaringsgericht leren en zelf actief kennis opdoen zijn dé sleutels tot een beter begrip van kennis. Daarnaast stimuleert ervaringsleren een onderzoekende houding. Het prikkelt nieuwsgierigheid en moedigt aan tot vragen stellen, experimenteren en ontdekken. Met de zee in een glansrol!

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteur