prof. dr. Van De Voorde, Eddy |
Universiteit Antwerpen; Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen; Departement Transport en Ruimtelijke Economie (TPR), meer
Functie: Professor
|
- Analyse van de kostenstructuur van de TEN-havens (ATENCO) (I.o.v. NV Technum, onderaanneming voor hoofdopdrachtgever E.C.), meer
- Aspecten van havencompetitiviteit, meer
- Aspecten van havencompetitiviteit: een interdisciplinaire, empirische analyse van de factoren die de competitiviteit van havens kunnen beïnvloeden, meer
- Directe en indirecte effecten van havenactiviteit : een gedesaggregeerde analyse, meer
- Een efficiënte en billijke prijszetting voor havenfaciliteiten in een competitief kader : het "haven-spel", meer
- Functieverschuivingen in de haven van Antwerpen, 1900-1994: politieke, institutionele, micro- en macro-economische aspecten, meer
- Monitor Verkeers-en vervoerstromen voor de Rijn-Schelde delta, meer
- Motorway of the sea European style, meer
- Opstellen van een databank en het modelleren van havenrelevante handelsstromen, meer
- Optimaal ruimtegebruik in en rond Europese havenregio's: op zoek naar een duurzame ontwikkeling voor regio en haven, meer
- Optimal space usage in and around European port regions: in search of enduring development for port and regions, meer
|
A1 publicaties (26) [show] |
- BenHakoun, E.; Van de Voorde, E.; Shiftan, Y. (2024). The daily port and shoreline emission inventory model. Marit. Policy Manage. Latest Articles: 29. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2023.2243486, meer
- Ben-Hakoun, E.; Van de Voorde, E.; Shiftan, Y. (2022). Trends in emission inventory of marine traffic for port of Haifa. Sustainability 14(2): 908. https://dx.doi.org/10.3390/su14020908, meer
- Ben-Hakoun, E.; Van De Voorde, E.; Shiftan, Y. (2021). Marine environmental emission reduction policy in the liner shipping the economic impact from trade lane perspective. Marit. Policy Manage. 48(5): 725-753. https://hdl.handle.net/10.1080/03088839.2021.1903595, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2021). Special issue on 'Current issues in ports and maritime transportation'. Marit. Policy Manage. 48(5): 607-609. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2021.1953176, meer
- Van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2021). The impact of the expanded Panama Canal on port range choice for cargo flows from the US to Europe. Marit. Policy Manage. 48(5): 610-628. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2020.1718230, meer
- Balliauw, M.; Kort, P.M.; Meersman, H.; Smet, C.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2020). Port capacity investment size and timing under uncertainty and congestion. Marit. Policy Manage. 47(2): 221-239. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2019.1689306, meer
- Hintjens, J.; van Hassel, E.; Vanelslander, T.; Van de Voorde, E. (2020). Port cooperation and bundling: a way to reduce the external costs of hinterland transport. Sustainability 12(23): 9983. https://dx.doi.org/10.3390/su12239983, meer
- Meersman, H.; Moschouli, E.; NanwayBoukani, L.; Sys, C.; Van Hassel, E.; Vanelslander, T.; Van de Voorde, E. (2020). Evaluating the performance of the vessel train concept. European Transport Research Review 12(1): 23. https://hdl.handle.net/10.1186/s12544-020-00415-9, meer
- Balliauw, M.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2019). Towards improved port capacity investment decisions under uncertainty: a real options approach. Transp. Rev. 39(4): 531-552. https://hdl.handle.net/10.1080/01441647.2018.1556228, meer
- Vanelslander, T.; Van de Voorde, E. (2018). Special issue on "Infrastructure, pricing and regulatory issues in maritime supply chains". Marit. Policy Manage. 45(6): 717-719. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2018.1496293, meer
- Rashed, Y.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslande, T. (2017). Short-term forecast of container throughout: An ARIMA-intervention model for the port of Antwerp. Maritime Economics & Logistics 19(4): 749-764. https://dx.doi.org/10.1057/mel.2016.8, meer
- van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2016). North-South container port competition in Europe: the effect of changing environmental policy. RTBM 19: 4-18. https://dx.doi.org/10.1016/j.rtbm.2016.03.008, meer
- Van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2016). Impact of scale increase of container ships on the generalised chain cost. Marit. Policy Manage. 43(2): 192-208. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2015.1132342, meer
- Van de Voorde, E.; Verhoeven, P. (2014). The economics of port authority reform a framework for ex-post evaluation. Int. J. Transp. Econ. 41(3): 297-325, meer
- Arduino, G.; Aronietis, R.; Crozet, Y.; Frouws, K.; Ferrari, C.; Guihéry, L.; Kapros, S.; Kourounioti, I.; Laroche, F.; Lambrou, M.; Lloyd, M.; Polydoropoulou, A.; Roumboutsos, A.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2013). How to turn an innovative concept into a success? An application to seaport-related innovation. Res. Transp. Econ. 42(1): 97-107. https://hdl.handle.net/10.1016/j.retrec.2012.11.002, meer
- Musso, A.; Piccioni, C.; Van de Voorde, E. (2013). Italian seaports' competition policies: Facts and figures. Transp. Policy 25: 198-209. http://dx.doi.org/10.1016/j.tranpol.2012.11.001, meer
- Chen, S.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2012). Forecasting spot rates at main routes in the dry bulk market. Maritime Economics & Logistics 14(4): 498-537. http://dx.doi.org/10.1057/mel.2012.18, meer
- Siu Lee Lam, J.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2012). Unveiling supply chain integration and its value in container shipping. Riv. Int. Econ. Trasp. XXXIX(2): 275-298, meer
- Cheng, S.; Frouws, K.; Van de Voorde, E. (2011). Simulation-based optimization of ship design for dry bulk vessels. Maritime Economics & Logistics 13(2): 190-212. http://dx.doi.org/10.1057/mel.2011.2, meer
- Lam, J.S.L.; Van de Voorde, E. (2011). Scenario analysis for supply chain integration in container shipping. Marit. Policy Manage. 38(7): 705-725. http://dx.doi.org/10.1080/03088839.2011.625988, meer
- Pruyn, J.; Van de Voorde, E.; Meersman, H. (2011). Second hand vessel value estimation in maritime economics: a review of the past 20 years and the proposal of an elementary method. Maritime Economics & Logistics 13(2): 213-236. http://dx.doi.org/10.1057/mel.2011.6, meer
- Sys, C.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2011). A non-structural test for competition in the container liner shipping industry. Marit. Policy Manage. 38(3): 219-234. https://dx.doi.org/10.1080/03088839.2011.572708, meer
- Chen, S.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2010). Dynamic interrelationships in returns and volatilities between Capesize and Panamax markets. Maritime Economics & Logistics 12(1): 65-90. https://dx.doi.org/10.1057/mel.2009.19, meer
- Chen, S.; Frouws, K.; Van de Voorde, E. (2010). Technical changes and impacts on economic performance of dry bulk vessels. Marit. Policy Manage. 37(3): 305-327. https://dx.doi.org/10.1080/03088831003700710, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2010). It's all about economics! Marit. Policy Manage. 37(3): 175-177. https://dx.doi.org/10.1080/03088831003700553, meer
- Sys, C.; Blauwens, G.; Omey, E.; Van de Voorde, E.; Witlox, F. (2008). In search of the link between ship size and operations. Transp. Plann. Technol. 31(4): 435-463. dx.doi.org/10.1080/03081060802335109, meer
|
Peer reviewed publicaties (3) [show] |
- Balliauw, M.; Kort, P.M.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2020). The case of public and private ports with two actors: capacity investment decisions under congestion and uncertainty. Case Studies on Transport Policy 8(2): 403-415. https://dx.doi.org/10.1016/j.cstp.2019.03.009, meer
- van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2020). Impact of investing in new port capacity from a shipper and a shipowner perspective: the case of maasvlakte II. Case Studies on Transport Policy 8(4): 1170-1180. https://hdl.handle.net/10.1016/j.cstp.2020.07.015, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2010). Port competition revisited. Rev. Bus. Economics 55(2): 210-232, meer
|
Boeken (9) [show] |
- Chen, S.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Frouws, K. (2014). Modelling and forecasting in dry bulk shipping. The Grammenos Library. Informa Law from Routledge: London. ISBN 978-0-415-71983-4. 416 pp., meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (Ed.) (2014). Port infrastructure finance. Informa Law from Routledge: Abingdon. ISBN 9780415720069. 248 pp., meer
- Ben-Akiva, M.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (Ed.) (2013). Freight transport modelling. Emerald: Bingley. ISBN 978-1-78190-285-1. xiv, 489 pp., meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library. Informa Law: London. ISBN 978-1-84311-771-1. xix, 174 pp., meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, Th.; Verberght, E. (2008). Indicatorenboek duurzaam goederenvervoer Vlaanderen 2007. Universiteit Antwerpen. Departement Transport en Ruimtelijke Economie, Steunpunt Goederenstromen: Antwerpen. 102 pp., meer
- Coppens, F.; Lagneaux, F.; Meersman, H.; Sellekaerts, N.; Van de Voorde, E.; Van Gastel, G.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2007). Economic impact of port activity: a disaggregate analysis: the case of Antwerp. Nationale Bank van België: Brussel. 85 pp., meer
- Huybrechts, M.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Van Hooydonk, E.; Verbeke, A.; Winkelmans, W. (Ed.) (2002). Port competitiveness: An economic and legal analysis of the factors determining the competitiveness of seaports. De Boeck: Antwerpen. ISBN 90-455-0223-2. 155 pp., meer
- Asaert, G.; Belmans, H.; Hancké, L.; Himler, A.; Jalon, R.; Meersman, H.; Oost, T.; Suykens, F.; Van de Voorde, E.; Van Roey, J.; Voet, L.; de Nave, F. (1993). Antwerpen, een geschenk van de Schelde: de Antwerpse haven door de eeuwen heen. Gemeentekrediet: Brussel. ISBN 90-5066-122-X. 99 pp., meer
- Asaert, G.; Belmans, H.; Hancké, L.; Himler, A.; Jalon, R.; Meersman, H.; Oost, T.; Suykens, F.; Van de Voorde, E.; Van Roey, J.; Voet, L.; De Nave, F. (1993). Anvers, un présent de l'Escaut: le port d'Anvers à travers les siècles. Le Crédit Communal: Bruxelles. ISBN 2-87193-182-8. 99 pp., meer
|
Boekhoofdstukken (27) [show] |
- Van de Voorde, E. (2021). Seaports and airports, in: Nash, C. (Ed.) Benchmarking and regulation in transport. European perspectives. pp. 117-135, meer
- De Langhe, K.; Meersman, H.; Sys, C; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2016). The role of capacity and traffic uncertainty in hinterland connections: strategies for the case port of Zeebruges, in: Kramberger, T. et al. Sustainable logistics and strategic transportation planning. pp. 374-396, meer
- Meersman, H.; Sys, C.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2015). Implementing strategies towards port development options and market requirements, in: Vanelslander, T. et al. Port business. Market challenges and management actions. pp. 197-203, meer
- Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2015). Trends in the maritime logistics chain: vertical port co-operation: strategies and relationships, in: Vanelslander, T. et al. Port business. Market challenges and management actions. pp. 121-140, meer
- Van Hassel, E.; Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2015). The influence of internalizing the external cost on the competiveness of sea ports in the same container loop, in: Weintrit, A. et al. (Ed.) Safety of marine transport: marine navigation and safety of sea transportation. pp. 131-138, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2014). Future port infrastructure finance: lessons and recommendations , in: Meersman, H. et al. (Ed.) Port infrastructure finance. pp. 229-237, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2014). Predicting the future: how to estimate future demand for port throughput and infrastructure use , in: Meersman, H. et al. (Ed.) Port infrastructure finance. pp. 33-54, meer
- Pauwels, T.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2014). Aanbodbeleid voor watergebonden terreinen: een empirische studie voor Vlaanderen, in: Van Royen, H. (Ed.) Baksteen te water! Waterwegtransport voor de bouwsector: verleden, heden en toekomst : bijdragen van het derde baksteencongres, 25-26 oktober 2013 in Congrescentrum De Pitte, Provinciaal Recreatiedomein De Schorre, Boom. Post Factum: Jaarboek voor Geschiedenis en Volkskunde, 3: pp. 118-131, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2013). Nothing remains the same! Port competition revisited, in: Vanoutrive, T. et al. Smart transport networks. Market structure, sustainability and decision making. pp. 9-28. http://dx.doi.org/10.4337/9781782548331.00007, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2012). Beïnvloedingsfactoren van havenconcurrentie, in: Gonsaeles, G. et al. (Ed.) Met have, goed & schip over de Schelde: Vijftien jaar evolutie inzake havengebeuren, logistiek en scheepvaart in de Scheldemonding. Jumbileumboek Maritiem Symposium. pp. 127-144, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2012). Port congestion and implications to maritime logistics, in: Song, D.-W. et al. (Ed.) Maritime logistics: contemporary issues. pp. 49-68, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2011). Competition and regulation in seaports, in: de Palma, A. et al. (Ed.) A handbook of transport economics. pp. 822-843, meer
- Aronietis, R.; Monteiro, F.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2010). Concessioning in seaports: changing practices, changing market power?, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-20, meer
- Aronietis, R.; Markianidou, P.; Meersman, H.; Pauwels, T.; Pirenne, M.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2010). Some effects of hinterland infrastructure pricing on port competitiveness: case of Antwerp, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-23, meer
- Pauwels, T.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T.; Verhetsel, A. (2010). Policymaking on waterside industrial sites: an empirical study for Flanders, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-15, meer
- Sys, C.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2010). A non-structural test for competition in the container liner shipping industry, in: Proceedings of the 12th World Conference on Transport Research (WCTR), July 11-15, 2010, Lisbon, Portugal. pp. 1-19, meer
- Van de Voorde, E. (2010). Seaports, in: Button, K. et al. (Ed.) A dictionary of transport analysis. pp. 353-356, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Haveneconomie: wetenschap met een rijke geschiedenis... en toekomst, in: Greefs, H. et al. (Ed.) In behouden haven: reflecties over maritieme regio's: Liber amicorum Greta Devos. pp. 59-80, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Introduction, in: Meersman, H. et al. Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library, : pp. xix-xxi, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). Scenarios and strategies for the port and shipping sector, in: Meersman, H. et al. Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library, : pp. 143-160, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E.; Vanelslander, T. (2009). The economic fabric of ports, in: Meersman, H. et al. Future challenges in the port and shipping sector. The Grammenos Library, : pp. 89-107, meer
- Coppens, F.; Lagneaux, F.; Meersman, H.; Sellekaerts, N.; Van de Voorde, E.; Van Gastel, G.; Verhetsel, A. (2006). The economic impact of port activity in Antwerp: a disaggregated analysis, in: [s.d.] Proceedings of the 46th Congress of the European Regional Science Association (ERSA): Enlargement, Southern Europe and the Mediterrranean. pp. 1-20, meer
- Janssens, S.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2002). Internationale handel, havenoverslag en samenwerkingsverbanden, in: Blomme, J. et al. (Ed.) Stroomversnelling: de Antwerpse haven tussen 1880 en nu. pp. 119-130, meer
- Meersman, H.; Moglia, F.; Van de Voorde, E. (2002). Forecasting potential throughput, in: Huybrechts, M. et al. (Ed.) Port competitiveness: an economic and legal analysis of the factors determining the competitiveness of seaports. pp. 35-66, meer
- Van de Voorde, E.; Winkelmans, W. (2002). Conclusions and policy implications, in: Huybrechts, M. et al. (Ed.) Port competitiveness: an economic and legal analysis of the factors determining the competitiveness of seaports. pp. 133-146, meer
- Van de Voorde, E.; Winkelmans, W. (2002). A general introduction to port competition and management, in: Huybrechts, M. et al. (Ed.) Port competitiveness: an economic and legal analysis of the factors determining the competitiveness of seaports. pp. 1-16, meer
- Meersman, H.; Van de Voorde, E. (1993). De toekomstige Antwerpse haventrafiek, in: Asaert, G. et al. Antwerpen, een geschenk van de Schelde: de Antwerpse haven door de eeuwen heen. pp. 73-85, meer
|
Overige publicaties (2) [show] |
- Vanelslander, T.; Sys, C.; Meersman, H.; Van de Voorde, E. (2012). Kilometerheffing voor zeehavens: De gevolgen van een mogelijke kilometer-heffing op de Vlaamse zeehavens. Rooilijn 45(3): 182-189, meer
- Suykens, F.; Van de Voorde, E. (1992). Het belang van de haven voor de uitstraling van Antwerpen: of, Een continu gevecht voor competitiviteit en marktaandelen. Econ. soc. tijdschr. 46(3): 477-499, meer
|
Thesis (co-)promotor [show] |
|
|