Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Afdeling Maritieme Toegang, meer, organiser
Decrop, B.; De Clercq, B.; Melotte, J.; Bollen, M. (2010). Workshop Aanslibbing DGD 15 juni 2010: aanslibbing Deurganckdok. Resultaten en analyse van de meetgegevens [PRESENTATIE]. IMDC: Antwerpen. 44 pp., meer
International Marine and Dredging Consultants; Deltares (2010). Workshop Aanslibbing DGD 15 juni 2010: numerieke modelsimulaties met Slib3D [PRESENTATIE]. [S.n.]: Antwerpen. 18 slides pp., meer
Roose, F. (2010). Workshop Aanslibbing DGD 15 juni 2010: conclusies [PRESENTATIE]. Vlaamse Overheid. Afdeling Maritieme Toegang: Antwerpen. 6 slides pp., meer
Roose, F. (2010). Workshop Aanslibbing DGD 15 juni 2010: introductie [PRESENTATIE]. Vlaamse Overheid. Afdeling Maritieme Toegang: Antwerpen. 8 slides pp., meer
Sas, M.; van Maren, B.; Bollen, M. (2010). Workshop Aanslibbing DGD 15 juni 2010: voorkomen van HCBS lagen [PRESENTATIE]. Deltares/IMDC: Antwerpen. 24 slides pp., meer
Vanlede, J.; Sas, M. (2010). Workshop Aanslibbing DGD 15 juni 2010: overzicht van de geschatte aanslibbing van Deurganckdok [PRESENTATIE]. IMDC/Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. 19 slides pp., meer
Langdurige metingen Deurganckdok: opvolging en analyse aanslibbing, meer
Uitbreiding studie met ontwikkeling 3D-numeriek slibtransportmodel Delft3D, meer
Beschrijving:
De Zeeschelde nabij het getij-gebonden Deurganckdok wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van grote horizontale zout-gradiënten en bijgevolg ook hoge slibconcentraties. De aanslibbing van het Deurganckdok wordt gestuurd door 3 fysische processen:
de getijvulling van het dok horizontale wervelstromingen densiteitsstromingen
De verwachte aanslibbing van het Deurganckdok bedraagt 1 miljoen ton droge stof per jaar.
Om de aanslibbing te kunnen beheersen is het nodig om de effectieve aanslibbing te kwantificeren en om de processen die de aanslibbing veroorzaken te begrijpen. Hiervoor worden sinds 2005 langdurige metingen uitgevoerd in het Deurganckdok en de nabije omgeving. Deze metingen maken het mogelijk om de voorspelde aanslibbing te toetsen en om het numerieke modelinstrumentarium te calibreren.
Het onderzoek naar maatregelen om de aanslibbing te verminderen heeft geleid tot de selectie van de Current Deflecting Wall, gezien de verwachte reductie van de aanslibbing met 18%. De bouw van de Current Deflecting Wall is momenteel in uitvoering.
Het programma omvat de resultaten van 3 studieopdrachten:
Langdurige metingen Deurganckdok: opvolging en analyse aanslibbing (16EB/2005/04) met als doelstelling om de slibbalans voor Deurganckdok op te stellen en om na te gaan welke omgevingsfactoren een invloed hebben op de aanslibbing
Uitbreiding studie densiteitsstromingen in de Benden-Zeeschelde ihkv LTV Meetcampagne naar hooggeconcentreerde slibsuspensies (16EB/2004/13) Met als doelstelling het voorkomen van HCBS-lagen te onderzoeken
3D slibtransport model Zeeschelde (Z3624.70) met als doelstelling om de verwachte effecten van de Current Deflecting Wall te onderzoeken op sedimentatiepatronen in Deurganckdok
in opdracht van het Waterbouwkundig Laboratorium en Maritieme Toegang
Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid