IMIS - Marine Onderzoeksgroepen | Compendium Kust en Zee

IMIS - Marine Onderzoeksgroepen

[ meld een fout in dit record ]mandje (0): toevoegen | toon Print deze pagina

Nautische toegankelijkheid Sluis Harelbeke: simulatiestudie eindfase
Verwilligen, J.; Eloot, K.; Mostaert, F. (2019). Nautische toegankelijkheid Sluis Harelbeke: simulatiestudie eindfase. Versie 4.0. WL Rapporten, 18_155_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VIII, 48 + 248 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/293
Deel van: WL Rapporten. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. , meer

Beschikbaar in  Auteurs 
Documenttype: Projectrapport

Trefwoorden
    Flow rate
    Harbours and waterways > Ship motion > Fairway and harbour design
    Inland navigation
    Locks (Waterways)
    Simulations
    België, Leie R., Harelbeke [Marine Regions]
    Brak water
Author keywords
    Vaarsimulaties; Binnenschip; Duwkonvooi

Project Top | Auteurs 
  • Nautische toegankelijkheid Sluis Harelbeke (eindfase), meer

Contactgegevens

Opdrachtgever: De Vlaamse Waterweg, meer


Auteurs  Top 

Abstract
    In het voorliggende rapport wordt het onderzoek gepresenteerd naar de toegankelijkheid van de finale toestand van de sluis te Harelbeke, voor CEMT klasse Va+ (135 m x 11.4 m) en Vb duwkonvooien (191 m x 11.4 m). Deze schepen werden onderzocht voor verschillende diepgangen en ladingscondities. Diepgangen varieerden tussen 1.8 m (minimale hoogte voor containervaart onder de bruggen) en 3.5 m (maximale diepgang voor projectgebied). In geval van containerlading werd verondersteld dat zowel voor een binnenschip als een duwkonvooi er een boegschroef beschikbaar was. In geval van bulklading (kolen) werd in eerste instantie onderzocht of de simulaties uitgevoerd konden worden zonder boegschroef.
    Het nautische onderzoek is gebaseerd op realtime simulatievaarten uitgevoerd tijdens een tweedaagse campagne op de binnenvaartsimulator Lara van het Waterbouwkundig Laboratorium. Twee schippers (één voor elk scheepstype) simuleerden in totaal 47 sluismanoeuvres.
    De toegankelijkheid werd onderzocht in functie van het heersende stuwdebiet en al dan niet gerelateerd aan een boegschroefverplichting. De studie toont de vereiste beschikbaarheid over een goedwerkende boegschroef aan voor binnenschepen CEMT klasse Va+ en voor het merendeel van de duwkonvooien CEMT klasse Vb. Onder de voorwaarde van een boegschroef en een aangepast geledingswerk in het bovenpand bleken er geen stremmingen noodzakelijk voor stuwdebieten tot 200 m3/s.

Alle informatie in het Integrated Marine Information System (IMIS) valt onder het VLIZ Privacy beleid Top | Auteurs