Funder identifier: WL 20_096 (Other contract id) Principal funding codes: 5114 - Department of Mobility and Public Works Period: January 2021 till August 2022 Status: Completed
Thesaurus terms Hydraulic structures; In situ measurements; Numerical computation; River engineering; Sluices
Vlaamse overheid; Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken; Vlaams Ministerie Mobiliteit en Openbare Werken; Departement Mobiliteit en Openbare Werken; Waterbouwkundig Laboratorium (WL), more, executant
De elektromechanica van de sluis te Ooigem zal voorjaar 2021 gerenoveerd worden. EBS vraagt advies voor optimalisatie van de openingswet van de schuiven. Tegen eind februari 2021 dient een nieuwe openingswet voorgesteld worden. Hiervoor zal op basis van de plannen van de sluis, de bestaande openingswet en een aangeleverde vul- en ledigingskromme een LOCKSIM model opgesteld en gekalibreerd worden. Na kalibratie van de hydraulische verliezen zal de openingswet geoptimaliseerd worden.
In zomer 2021, na implementatie van de nieuwe openingswet, zal een terreinmeting worden uitgevoerd. Hierbij worden de nivelleerkromme en de end-to-end langse waterspiegelhellingen opgemeten, welke een maat zijn voor de krachten op het schip in de kolk tijdens nivelleren. Deze terreinmeting dient ter controle van de geoptimaliseerde openingswet. Indien relevant zal op basis van de terreinmeting en een nieuwe LOCKSIM simulatie een nieuwe openingswet voorgesteld worden.
Vercruysse, J.; Verelst, K.; Timmermans, R. (2022). Renovatie sluis Ooigem op het kanaal Roeselare Leie: opstellen openingswet hefschuiven. Versie 3.0. WL Rapporten, 20_096_1. Waterbouwkundig Laboratorium: Antwerpen. VII, 36 + 12 p. bijl. pp. https://dx.doi.org/10.48607/114, more